Dwa oblicza muzyki polskiej.
„Otóż – mówiąc najprościej – Andrzej Koszewski
stwierdził, że zespół chóralny posiada analogiczne możliwości w zakresie
kształtowania barwy brzmienia, jak orkiestra symfoniczna, i można go traktować
podobnie, choć z zachowaniem pełnego szacunku dla ludzkiego głosu, w estetyce
określonej przez dobry smak i dążenie do utrzymania efektu dźwiękowego w ramach
sztuki wysokiej i będącego do zaakceptowania również dla słuchacza Palestriny,
czy Bacha. Dlatego wszystkie niestandardowe środki artykulacyjne, a także gwizd
i szept, często biorący się z wykorzystania właściwości języka polskiego, dość
powszechnie uważanego za „szeleszczący”, użyte są w sposób przemyślany i w
pełni uzasadniony, nigdy dla samego efektu jako takiego.” – pisze prof. Maciej Negrey w opisie płyty „Andrzej
Koszewski – Choral Works, czwartej już płyty z cyklu „Antologia
polskiej twórczości a cappella”, którą od roku 2018 r. wydaje Chór
Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją dr Janusza
Siadlaka.
Koncert
premierowy „Dwa oblicza polskiej muzyki”, który obędzie się 21
października w ramach „Czwartkowych Wieczorów z Chórem” to starcie dwóch bardzo
odmiennych twórców polskiej muzyki XX wieku, których twórczość na płytach
uwiecznił w tym roku Chór Filharmonii Częstochowskiej – wspomnianego Andrzeja
Koszewskiego i Juliusza Łuciuka – krakowsko-częstochowskiego kompozytora, który
zmarł 17 października ubiegłego roku.
W
kontrze do orkiestry ludzkich głosów tworzonej przez Koszewskiego
zabrzmi klasyczne Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis Łuciuka,
które stanowi wspaniałą wizytówkę kompozytora. Łuciuk w swoich Nieszporach pokazał
dokładnie to do czego sięgać w swojej twórczości kochał najbardziej - tradycję
wiary. Wykorzystanie cytatów chorałowych, spokój płynący z każdej części
dzieła, a także umiejętne tworzenie mistycznej aury średniowiecza tworzy dzieło
kompletne i spójne. Wyjątkowe nie tylko dla naszej rodzimej kultury, ale dla
całej europejskiej spuścizny muzyki sakralnej.
Chór Filharmonii Częstochowskiej wydał w tym roku dwie
płyty z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella” mając tym samym na
swoim fonograficznym koncie już 5 monograficznych albumów z dziełami polskich
kompozytorów. „Dwa oblicza muzyki
polskiej” to wspaniała okazja, aby zapoznać się z twórczością dwóch wybitnych
polskich kompozytorów, porównać, dostrzec różnice i wielkie możliwości
ludzkiego głosu w kreowaniu muzyki.
Zapraszamy https://czest.info/dwa-oblicza-muzyki-polskiej-koncert-premierowy-10-21