Środa 20.03.2024, godz. 19.00 Sala kameralna
WIECZÓR 
UNIWERSYTECKI wykład, koncert, wernisaż
20 lat współpracy 
UJD i Katolickiego Uniwersytetu w Rużomberku 
(Słowacja)
WYKŁAD
- prof. Rastislav Adamko (Katedra Muzyki KU)
 
Kultura muzyczna w 
kraju pod Tatrami 
Rastislav Adamko - skrzypce
Zuzana Zahradníková - fortepian
(Katedra Muzyki KU)
Patricija Biarincová, Pavlína Fichta Čierna, Rastislav Biarinec, Pavol Rusko, Andrea Smitková - kurator(Katedra Sztuki KU)
BILETY: Bilety: 22 zł (normalny), 18 zł (ulgowy) do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie www.filharmonia.com.pl
Piątek 22.03.2024, godz. 18.00 Sala 
koncertowa
KONCERT DYPLOMANTÓW ZESZPOŁU SZKÓŁ MUZYCZNYCH IM. M. J. 
ŻEBROWSKIEGO
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Łukasz Ksobiraj - dyrygent
Eliza Bauć z klasy 
fletu Barbary Chlastacz, W. A. Mozart – Koncert G-dur cz. 
I
Niedziela 24.03.2024, godz. 
16.00 
Kościół św. Stanisława Kostki w Częstochowie, ul. Dąbkowskiego 42 
KONCERT PASYJNY 7 OSTATNICH SŁÓW CHRYSTUSA NA 
KRZYŻU
Tomasz Kulisiewicz – skrzypce
Alicja Miruk-Mirska – skrzypce
Tomasz Ptak – altówka
Adam Klocek - wiolonczela, dyrygent
Joseph Haydn - 7 Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu op. 51
7 Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Josepha Haydna to kompozycja, której historia 
powstania zaczyna się w 1786 roku w andaluzyjskim Kadyksie na krańcach 
Hiszpanii. Tamtejszy duchowny, Don José Sáenz de Santa María, zwraca się do 
Haydna z propozycją napisania utworu instrumentalnego, który miałby w Wielki 
Piątek towarzyszyć rozważaniom ewangelicznych scen śmierci Chrystusa. Pomysł nie 
był nowy – siedem ostatnich wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu było już 
wtedy częstym tematem homilii i rozważań teologicznych, ale także muzycznych 
opracowań. Z trudnym, bo niezwykle emocjonalnym materiałem mierzyli się 
wcześniej Schütz, Pergolesi czy Graupner, jednak opracowanie Haydna wyróżnia się 
na ich tle. Austriacki kompozytor stworzył dzieło niekonwencjonalne, głównie za 
sprawą niespotykanej do tej pory rozpiętości tonalnej.
Intersującym zabiegiem 
było też zrezygnowanie z, wydawałoby najbardziej pasującej do tematyki, formy 
oratoryjnej. Haydn podejmuje wyzwanie opisania krótkich, ale bardzo plastycznych 
scen tylko za pomocą muzyki instrumentalnej. Słowne komentarze pojawiają się 
jedynie pomiędzy częściami.
Utwór stał się 
niezwykle popularny i często opracowywany samodzielnie przez dyrygentów na różne 
zespoły wykonawcze. Haydn wiedząc o tym „własnym życiu” partytury i 
niejednokrotnie przyjmując z uznaniem powstałe transkrypcje (był obecny na 
wykonaniu „Siedmiu słów” w wersji chóralnej) z czasem sam przygotował kilka 
opracowań.
W Kościele św. 
Stanisława Kostki w Częstochowie dzieło usłyszymy w wykonaniu kwartetu 
smyczkowego: Tomasz Kulisiewicz - skrzypce, Alicja Miruk-Mirska - skrzypce, 
Tomasz Ptak - altówka, Adam Klocek - wiolonczela, dyrygent oraz przygotowanego 
przez Janusza Siadlaka Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum. 
Recytacje wygłosi ks. Grzegorz Borowik.
BILETY: 15 zł do nabycia w 
kasie Filharmonii oraz na stronie 
Polecamy: https://czest.info/Filharmonia-Częstochowska-marzec204


