Środa 20.03.2024, godz. 19.00 Sala kameralna
WIECZÓR
UNIWERSYTECKI wykład, koncert, wernisaż
20 lat współpracy
UJD i Katolickiego Uniwersytetu w Rużomberku
(Słowacja)
WYKŁAD
- prof. Rastislav Adamko (Katedra Muzyki KU)
Kultura muzyczna w
kraju pod Tatrami
Rastislav Adamko - skrzypce
Zuzana Zahradníková - fortepian
(Katedra Muzyki KU)
Patricija Biarincová, Pavlína Fichta Čierna, Rastislav Biarinec, Pavol Rusko, Andrea Smitková - kurator(Katedra Sztuki KU)
BILETY: Bilety: 22 zł (normalny), 18 zł (ulgowy) do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie www.filharmonia.com.pl
Piątek 22.03.2024, godz. 18.00 Sala
koncertowa
KONCERT DYPLOMANTÓW ZESZPOŁU SZKÓŁ MUZYCZNYCH IM. M. J.
ŻEBROWSKIEGO
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Łukasz Ksobiraj - dyrygent
Eliza Bauć z klasy
fletu Barbary Chlastacz, W. A. Mozart – Koncert G-dur cz.
I
Niedziela 24.03.2024, godz.
16.00
Kościół św. Stanisława Kostki w Częstochowie, ul. Dąbkowskiego 42
KONCERT PASYJNY 7 OSTATNICH SŁÓW CHRYSTUSA NA
KRZYŻU
Tomasz Kulisiewicz – skrzypce
Alicja Miruk-Mirska – skrzypce
Tomasz Ptak – altówka
Adam Klocek - wiolonczela, dyrygent
Joseph Haydn - 7 Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu op. 51
7 Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Josepha Haydna to kompozycja, której historia
powstania zaczyna się w 1786 roku w andaluzyjskim Kadyksie na krańcach
Hiszpanii. Tamtejszy duchowny, Don José Sáenz de Santa María, zwraca się do
Haydna z propozycją napisania utworu instrumentalnego, który miałby w Wielki
Piątek towarzyszyć rozważaniom ewangelicznych scen śmierci Chrystusa. Pomysł nie
był nowy – siedem ostatnich wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu było już
wtedy częstym tematem homilii i rozważań teologicznych, ale także muzycznych
opracowań. Z trudnym, bo niezwykle emocjonalnym materiałem mierzyli się
wcześniej Schütz, Pergolesi czy Graupner, jednak opracowanie Haydna wyróżnia się
na ich tle. Austriacki kompozytor stworzył dzieło niekonwencjonalne, głównie za
sprawą niespotykanej do tej pory rozpiętości tonalnej.
Intersującym zabiegiem
było też zrezygnowanie z, wydawałoby najbardziej pasującej do tematyki, formy
oratoryjnej. Haydn podejmuje wyzwanie opisania krótkich, ale bardzo plastycznych
scen tylko za pomocą muzyki instrumentalnej. Słowne komentarze pojawiają się
jedynie pomiędzy częściami.
Utwór stał się
niezwykle popularny i często opracowywany samodzielnie przez dyrygentów na różne
zespoły wykonawcze. Haydn wiedząc o tym „własnym życiu” partytury i
niejednokrotnie przyjmując z uznaniem powstałe transkrypcje (był obecny na
wykonaniu „Siedmiu słów” w wersji chóralnej) z czasem sam przygotował kilka
opracowań.
W Kościele św.
Stanisława Kostki w Częstochowie dzieło usłyszymy w wykonaniu kwartetu
smyczkowego: Tomasz Kulisiewicz - skrzypce, Alicja Miruk-Mirska - skrzypce,
Tomasz Ptak - altówka, Adam Klocek - wiolonczela, dyrygent oraz przygotowanego
przez Janusza Siadlaka Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum.
Recytacje wygłosi ks. Grzegorz Borowik.
BILETY: 15 zł do nabycia w
kasie Filharmonii oraz na stronie
Polecamy: https://czest.info/Filharmonia-Częstochowska-marzec204