Do ZUS wpłynęło ponad 1,3 tys. wniosków o świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Suma odszkodowania ujęta we wnioskach zbliża się do 150 mln zł. Z województwa śląskiego takich wniosków wpłynęło 66 na kwotę 11,4 mln zł. Na bieżąco ZUS przygotowuje kolejne wypłaty dla poszkodowanych.
Od 5 października przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku
powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne. Rolą tego
świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. ZUS już od 11 października rozpoczął wypłatę
pierwszych świadczeń. Do ZUS wpłynęło dotychczas (stan na 3 grudnia) 1317
wnioski, a suma kwot do wypłaty przekroczyła 149,7 mln zł. Wypłacono już blisko
113 mln zł. – Z województwa śląskiego wpłynęło 66 wniosków o świadczenie
interwencyjne, wnioskowana kwota przekroczyła 11 mln 392 tys. zł – informuje
Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS.
O świadczenie interwencyjne mogą ubiegać się osoby prowadzące działalność gospodarczą, działalność pożytku publicznego i działalność rolniczą, które zostały poszkodowane w wyniku powodzi. - Jeśli w dniu 16 września 2024 r. płatnik miał zawieszoną działalność gospodarczą lub działalność pożytku publicznego lub działalność rolniczą - warunek prowadzenia działalności na ten dzień jest spełniony. Zawieszenie działalności w tym przypadku traktowane jest jako jej prowadzenie – tłumaczy rzeczniczka.
Wnioskodawca otrzyma świadczenie, jeśli: bezpośrednio w
wyniku powodzi poniósł szkodę (utrata, uszkodzenie lub zniszczenie składników
materialnych przedsiębiorstwa) uniemożliwiającą dalsze prowadzenie
działalności, zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co
najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz
zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16
września 2024 r.
Świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej we wniosku.
Kwota świadczenia nie może jednak przekroczyć wysokości poniesionej szkody. Przedsiębiorca wskazuje, w jaki sposób ma być
ustalona wysokość świadczenia interwencyjnego, tj.: czy jako iloczyn 16 tys. zł
i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS czy równowartość 75%
średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 rok.
Wysokość przyznanego świadczenia nie może dla nich
przekroczyć 75 proc. wysokości szkody oraz 75 proc. maksymalnej wysokości
świadczenia interwencyjnego, czyli 1 mln zł. Zasady te dotyczą wszystkich
wniosków złożonych przez poszkodowanych przedsiębiorców, którzy nie zawarli
takiej umowy. Dlatego też na nowo zostaną przez ZUS ustalone kwoty
świadczenia w celu uzupełnienia
wypłaconej kwoty.
Do 16 marca 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie
interwencyjne. Można je złożyć elektronicznie, poprzez profil eZUS, dołączając
wniosek jako pismo ogólne (POG) lub papierowo.
Poza
świadczeniem interwencyjnym ZUS oferuje także inne formy wsparcia
przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi. Najwięcej wniosków dotyczy nowego
terminu płatności. W całym kraju złożono 1508 wniosków na kwotę 96 mln zł, a w woj. śląskim 89 wniosków na kwotę 9,169 mln zł. Płatnicy
wnioskują także o rozłożenia na raty należności z tytułu składek - w kraju 53 wnioski, w woj. śląskim – 5
wniosków. Kolejne formy, choć już nie tak popularne jak powyższe, to zmiany
warunków umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek oraz zmiany umowy
o odroczenie terminu płatności składek.