Świadczeniobiorcy, którzy potrzebują zaświadczenia o wysokości emerytury mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne potwierdzenia na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Dotyczy to także osób, które pobierają renty i zasiłki z ZUS. W ten sposób wystawiony dokument nie wymaga już podpisu pracownika ZUS.
- Dotychczas ubezpieczeni
i płatnicy składek mogli samodzielnie generować elektroniczne potwierdzenia o
danych zgromadzonych w ZUS na PUE. Teraz taka usługa dostępna jest również dla
świadczeniobiorców, czyli emerytów, rencistów czy osób pobierających zasiłki. Potwierdzenie
danych świadczeniobiorcy to dokument elektroniczny podpisany za pomocą
kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który nie
wymaga już podpisu pracownika ZUS. Taki dokument można przekazać do instytucji,
która tego oczekuje – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy
ZUS województwa śląskiego.
Na takim potwierdzeniu
mogą znaleźć się informacje dotyczące przysługujących emerytur, rent i
zasiłków, czy też wysokości świadczenia. Każdy w ten sposób utworzony dokument
zawiera dane identyfikacyjne świadczeniobiorcy – imię , nazwisko, PESEL, seria
i numer dokumentu tożsamości, jak również
informację o dniu na jaki są prezentowane dane na potwierdzeniu. W tym
przypadku jest to poprzedni dzień od daty generowania potwierdzenia przez
świadczeniobiorcę.
Na zmianach zyskają
również ubezpieczeni. Od 31 lipca mogą również wygenerować potwierdzenie z
informacją, że nie pobierają żadnego świadczenia.
Taką możliwość
generowania elektronicznych zaświadczeń z ZUS mają osoby posiadające profil
PUE. Obecnie zarejestrowanych jest ponad 8,3 mln profili na PUE ZUS. Korzystają
z niego zarówno ubezpieczeni (m.in. pracownicy, zleceniobiorcy), ale też
przedsiębiorcy, świadczeniobiorcy, jak i lekarze. PUE to narzędzie, które
ułatwia dostęp do szeregu usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych.
- Założenie profilu
trwa zaledwie kilka minut. Na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych można znaleźć szczegółowe informacje w jaki sposób to zrobić. Aby
założyć profil należy się zarejestrować i potwierdzić swoją tożsamość.
Potwierdzić tożsamość można m.in. za pomocą Profilu Zaufanego, bankowości
elektronicznej lub osobiście w każdej placówce ZUS – przypomina rzeczniczka.
Jeżeli ktoś ma
problemy z założeniem takiego profilu zachęcamy do kontaktu z naszymi
pracownikami, którzy poprowadzą krok po kroku podczas rejestracji. Profil PUE
można potwierdzić także podczas e-wizyty – dodaje Kopczyńska.