Program naukowy ADAMED SmartUP od początku swojego istnienia oferuje uczestnikom możliwość nabycia nie tylko wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim szeregu umiejętności praktycznych. Nie inaczej było na tegorocznym obozie, przeprowadzonym po raz drugi w historii programu, w formie zdalnej. Organizatorom i prowadzącym również w tym roku zależało, by uczniowie w praktyce mogli sprawdzić teorie poznane podczas wykładów oraz samodzielnie wykonać szereg ćwiczeń naukowych i eksperymentów.
Minione dwa tygodnie 50 nastolatków z całej Polski spędziło więc rozwijając umiejętności i poszerzając wiedzę m.in. w takich dziedzinach jak biochemia i diagnozowanie przypadków medycznych, druk 3D w przemyśle spożywczym, nanotechnologia czy robotyka i uczenie maszynowe.
– Podobał mi się obóz, zarówno pierwsza jego część, czyli stricte medyczna jak i ta druga, skupiająca się na aspektach mikrobiologii. Były to bardzo intensywne 2 tygodnie. Czuję jednak, że wyniosłem z zajęć ogrom wiedzy jak i praktyki, której nie zawsze można spróbować w szkole. Czuję się jeszcze bardziej zmotywowany do studiowania medycyny. O ile wcześniej myślałem, by skupić się na pracy klinicznej to po obozie poważnie zacząłem zastanawiać się, czy nie połączyć jej z pracą naukową. Zdecydowanie polecam udział w programie ADAMED SmartUP wszystkim. Zarówno tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z nauką, jak i pasjonatom – podsumowuje uczestnik grupy medycyna i nauki medyczne Jakub Hilus, uczeń III LO im. Adama Mickiewicza w Katowicach.
Każdy uczestnik obozu otrzymał dedykowany swojej grupie tematycznej zestaw narzędzi i pomocy naukowych. Wśród nich były m.in. roboty do własnoręcznego zaprogramowania, prawdziwe narzędzia medyczne do nauki szycia chirurgicznego, odczynniki do przeprowadzenia w domu ciekawych reakcji chemicznych czy liofilizowane owoce do zobrazowania wykładu nt. tworzenia pożywienia dla astronautów.
Grupy tematyczne, wspólne warsztaty i zajęcia integracyjne
Program obozu skupiał się na wybranych obszarach nauki, realizowanych w ramach 4 grup tematycznych: chemia i biochemia, medycyna i nauki medyczne, inżynieria i robotyka, fizyka i nowe technologie. Niezależnie od tego wszyscy uczestnicy brali także udział w wykładach i laboratoriach przeprowadzonych zdalnie m.in. przez wykładowców Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ponadto zorganizowane zostały dla nich ogólnodostępne wykłady, warsztaty z umiejętności miękkich (takich jak wystąpienia publiczne i fotografia) oraz zajęcia integracyjne.
– W czasie trwania obozu nauczyłem się wielu rzeczy, które zdecydowanie wykraczają poza zakres nauczania w szkole. Poza zajęciami w grupach, na których poruszaliśmy zagadnienia z zakresu robotyki, inżynierii oraz lotnictwa, mieliśmy też okazję brać udział w zajęciach dotyczących niekonwencjonalnych metod przygotowywania i konserwacji żywności, a także kosmosu i działania instytucji z nim związanych. Czas jest idealnie wyważony pomiędzy częścią teoretyczną a praktyczną, przez co wiedza jest przekazywana w sposób ciekawy i zachęcający do działania – mówi Nikodem Nokielski, uczeń Technikum nr 4 w Tarnowskich Górach, uczestnik grupy inżynieria i robotyka.
W tym roku po raz pierwszy uczestnicy obozu ADAMED SmartUP mogli poznać także młodych pasjonatów nauki pochodzących z zagranicy. Podczas wybranych zajęć do polskich kolegów i koleżanek dołączyli zdalnie laureaci tegorocznej, wietnamskiej edycji programu, organizowanej od 2019 roku przez Fundację Adamed w Hanoi.
Wsparcie innowatorów jeszcze w szkole średniej
Wokół programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP przez lata wyrosła zgrana społeczność, wspierających się nawzajem pasjonatów nauki. Grono absolwentów wszystkich edycji liczy już 350 osób. A uczestnicy pierwszych obozów wciąż utrzymują kontakt z programem i biorą udział w jego inicjatywach edukacyjnych, np. jako opiekunowie grup obozowych czy ambasadorzy projektu podczas spotkań w szkołach.
– Naszą ambicją jest zachęcenie młodych ludzi, zainteresowanych naukami ścisłymi i przyrodniczymi, do podążania drogą rozwoju naukowego i pielęgnowania w nich ciekawości światem. W tym celu od kilku lat tworzymy przyjazne, wspierające środowisko naukowców. Wierzymy, że w niedalekiej przyszłości pozwoli to naszym uczestnikom osiągać dalsze sukcesy na studiach, w pracy i we własnych projektach badawczych. W ten sposób, Fundacja Adamed pośrednio przyczynia się też do wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki – mówi Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.
Już we wrześniu 10 uczestników tegorocznego obozu zostanie uhonorowanych nagrodą główną programu ADAMED SmartUP i przez 10 kolejnych miesięcy będzie uczestniczyć w cyklu konsultacji edukacyjnych, ściśle dopasowanych do ich potrzeb. Po roku 3 z nich otrzyma stypendium finansowe w wysokości 40 tys. złotych każde.
Tradycyjnie też we wrześniu, wraz z ogłoszeniem nazwisk laureatów i stypendystów, rozpocznie się rekrutacja do kolejnej, 8. edycji programu ADAMED SmartUP. Rejestracja odbywać się będzie za pośrednictwem strony www.adamedsmartup.pl.