Tych lokalizacji dotyczy projekt „Centrów przesiadkowych na terenie Miasta Częstochowy” szacunkowej wartości 45,9 mln zł, na który miasto zdobyło 35,9 mln zł dofinansowania ze środków europejskich (decyzją zarządu Województwa Śląskiego).
- To plan zmian w przestrzeni miejskiej związanych z nowymi centrami, które pozwolą na sprawną zmianę środka transportu, mają zachęcać do korzystania z komunikacji miejskiej, a także służyć pieszym i rowerzystom – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Dzięki inwestycjom poprawi się jakość komunikacji, ale także funkcjonalność i estetyka tych miejsc, które będą modernizowane. W ramach projektu zakładane jest także uzupełnienie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o tablice elektroniczne w kolejnych lokalizacjach.
Celem projektu jest więc zapewnienie lepszej dostępności transportu publicznego, zwiększenie jego konkurencyjności oraz wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej – w tym nisko- i zeroemisyjnych form komunikacji w Częstochowie.
W ramach centrów przesiadkowych powstaną m.in. poczekalnie, przystanki, infrastruktura towarzysząca (ławki, wiaty, zadaszenia, oświetlenie), niezbędne ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych i rowerów, parkingi bike&ride i park&ride.
Jednocześnie np. na placu Rady Europy – zgodnie z wybraną przez mieszkańców koncepcją - pojawi się dużo więcej zieleni, a także m.in. nowa fontanna nawiązująca do symboli zjednoczonej Europy. Natomiast Promenadę Niemena czeka przebudowa deptaka pieszo-rowerowego wraz z lepszym rozdzieleniem traktów dla spacerowiczów i rowerzystów, a także wymiana i uzupełnienie małej architektury, nowe oświetlenie, uporządkowanie istniejącej zieleni oraz nasadzenia. Dzięki obecnemu projektowi zostanie zrealizowana duża część planów modernizacyjnych zaplanowanych na Promenadzie, zawartych w koncepcji przygotowanej przez częstochowskich architektów ze Studia V13.
Przed samorządem Częstochowy teraz zabezpieczenie środków na wkład własny w wieloletniej prognozie finansowej, podpisanie umowy dotacyjnej oraz ogłoszenie przetargu w formule zaprojektuj i zbuduj, co powinno nastąpić na przełomie obecnego i przyszłego roku. Projekt i wykonanie wszystkich prac ma zamknąć się w latach 2025-2027.
Poniżej informacje dotyczące zakresu inwestycji w poszczególnych lokalizacjach (na podstawie przygotowanego programu funkcjonalno-użytkowego):
Gombrowicza-Promenada Niemena-Kiedrzyńska
Stworzenie węzła przesiadkowego z zagospodarowaniem terenu przeznaczonego pod inwestycję oraz przebudowa ścieżki rowerowej i deptaka Promenady Niemena od węzła Kiedrzyńska do węzła Gombrowicza.
Zakres:
- pętla autobusowa z istniejącym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych, z miejscami postojowymi dla mieszkańców
- wymiana całej nawierzchni bitumicznej
- zwiększenie liczby miejsc postojowych do 36 w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami
- budowa nowych peronów dla wysiadania i wsiadania
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP
- budowa wiaty rowerowej
- miejsce na postój dla autobusów, w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków
- informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a
- korekta układu komunikacyjnego w obrębie pętli oraz terenów zielonych
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny|
- budowa 2 nowych zatok przystanków autobusowych w ciągu ul. Fieldorfa-Nila wraz z likwidacją zatok istniejących, z nowymi wiatami przystankowymi z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotami informacyjnymi oraz tablicą SDIP i biletomatem na przystanku w kierunku alei Wyzwolenia
- korekta przebiegu chodnika i drogi dla rowerów na wysokości skrzyżowania z ulicą Gombrowicza oraz wymiana całego oznakowania pionowego i poziomego w obrębie pętli i skrzyżowania z ul. Fieldorfa-Nila
- połączenie węzła przesiadkowego z ścieżką rowerową przebiegającą wzdłuż Promenady Niemena – przebudowa schodów terenowych na rzecz pochylni
- przebudowa deptaka pieszo-rowerowego Promenady Niemena na podstawie opracowania „Przebudowa Promenady Czesława Niemena - odcinek od ul. Kiedrzyńskiej do Brzeźnickiej”
- istniejąca droga rowerowa od północnej strony promenady ma zostać przeznaczona na ciąg pieszy z dopuszczeniem ograniczonego, spowolnionego ruchu rowerowego
- główna droga rowerowa zostanie przeprowadzona po stronie południowej wśród istniejącej zieleni z uwzględnieniem obecnego zagospodarowania
- wymiana nawierzchni głównego deptaka oraz mała architektura: ławki, pojemniki na odpady, tablice informacyjne oraz nowe oświetlenie
- pozostawienie zieleni istniejącej z założeniem przeprowadzenia prac porządkujących i nowych nasadzeń
- połączenie drogi rowerowej wzdłuż promenady z istniejącym układem drogowym przy rondzie w ciągu ul. Kiedrzyńskiej.
Plac Rady Europy
Projekt zakłada zachowanie istniejącej pergoli obrośniętej zielenią i zastosowanie bardziej swobodnej kompozycji, z większymi plamami zieleni (zarówno niskiej, jak i wysokiej). Ważnym komponentem przestrzennym jest tu fontanna, wokół której powstałaby ławka w formie symbolu Rady Europy, czyli litery „e” oraz 12 wodotrysków i podświetleń fontanny nawiązujących do 12 gwiazdek flagi europejskiej. W tej koncepcji wprowadza się też oczywiście dodatkowe miejsca siedzące i inne elementy małej architektury, także te związane z komunikacyjną funkcją placu i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego. Zasadniczym założeniem jest m.in. wymiana nawierzchni placu (wielkoformatowe płyty betonowe), montaż nowego oświetlenia i podświetlenia iluminacyjnego, pozostawienie połączenia placu z przystankiem tramwajowym oraz ciągiem pieszym schodami terenowymi oraz bezpośrednimi wejściami - łagodnymi pochylniami dla osób z niepełnosprawnościami i rowerzystów, a także montaż instalacji podświetlającej mural oraz monitoringu.
Gościnna-Przyjemna
Zakres:
- pętla autobusowa z nowym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych z podgrzewanym lustrem drogowym
- przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów (ruch sterowany sygnalizacją świetlną) w ul. Gościnnej na wysokości pętli autobusowej
- budowa infrastruktury komunikacyjnej na terenie pętli, w tym ciągów pieszych i samochodowych, placu postojowego, peronów przystankowych (nawierzchnia pętli bitumiczna, nawierzchnia peronów betonowa kostka)
- 1 peron dla wysiadających pasażerów z małą architekturą : ławka , kosz na śmieci, podświetlana gablota informacyjna, w pobliżu wiata rowerowa na 20-30 rowerów oraz miejsce dla e-hulanóg i rowerów miejskich
- miejsce na postój dla autobusów i w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP
- informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a
- parking dostępny bezpłatnie dla korzystających z komunikacji miejski z 33 miejscami postojowymi w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny.
Źródło: UM
- To plan zmian w przestrzeni miejskiej związanych z nowymi centrami, które pozwolą na sprawną zmianę środka transportu, mają zachęcać do korzystania z komunikacji miejskiej, a także służyć pieszym i rowerzystom – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Dzięki inwestycjom poprawi się jakość komunikacji, ale także funkcjonalność i estetyka tych miejsc, które będą modernizowane. W ramach projektu zakładane jest także uzupełnienie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o tablice elektroniczne w kolejnych lokalizacjach.
Celem projektu jest więc zapewnienie lepszej dostępności transportu publicznego, zwiększenie jego konkurencyjności oraz wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej – w tym nisko- i zeroemisyjnych form komunikacji w Częstochowie.
W ramach centrów przesiadkowych powstaną m.in. poczekalnie, przystanki, infrastruktura towarzysząca (ławki, wiaty, zadaszenia, oświetlenie), niezbędne ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych i rowerów, parkingi bike&ride i park&ride.
Jednocześnie np. na placu Rady Europy – zgodnie z wybraną przez mieszkańców koncepcją - pojawi się dużo więcej zieleni, a także m.in. nowa fontanna nawiązująca do symboli zjednoczonej Europy. Natomiast Promenadę Niemena czeka przebudowa deptaka pieszo-rowerowego wraz z lepszym rozdzieleniem traktów dla spacerowiczów i rowerzystów, a także wymiana i uzupełnienie małej architektury, nowe oświetlenie, uporządkowanie istniejącej zieleni oraz nasadzenia. Dzięki obecnemu projektowi zostanie zrealizowana duża część planów modernizacyjnych zaplanowanych na Promenadzie, zawartych w koncepcji przygotowanej przez częstochowskich architektów ze Studia V13.
Przed samorządem Częstochowy teraz zabezpieczenie środków na wkład własny w wieloletniej prognozie finansowej, podpisanie umowy dotacyjnej oraz ogłoszenie przetargu w formule zaprojektuj i zbuduj, co powinno nastąpić na przełomie obecnego i przyszłego roku. Projekt i wykonanie wszystkich prac ma zamknąć się w latach 2025-2027.
Poniżej informacje dotyczące zakresu inwestycji w poszczególnych lokalizacjach (na podstawie przygotowanego programu funkcjonalno-użytkowego):
Gombrowicza-Promenada Niemena-Kiedrzyńska
Stworzenie węzła przesiadkowego z zagospodarowaniem terenu przeznaczonego pod inwestycję oraz przebudowa ścieżki rowerowej i deptaka Promenady Niemena od węzła Kiedrzyńska do węzła Gombrowicza.
Zakres:
- pętla autobusowa z istniejącym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych, z miejscami postojowymi dla mieszkańców
- wymiana całej nawierzchni bitumicznej
- zwiększenie liczby miejsc postojowych do 36 w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami
- budowa nowych peronów dla wysiadania i wsiadania
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP
- budowa wiaty rowerowej
- miejsce na postój dla autobusów, w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków
- informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a
- korekta układu komunikacyjnego w obrębie pętli oraz terenów zielonych
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny|
- budowa 2 nowych zatok przystanków autobusowych w ciągu ul. Fieldorfa-Nila wraz z likwidacją zatok istniejących, z nowymi wiatami przystankowymi z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotami informacyjnymi oraz tablicą SDIP i biletomatem na przystanku w kierunku alei Wyzwolenia
- korekta przebiegu chodnika i drogi dla rowerów na wysokości skrzyżowania z ulicą Gombrowicza oraz wymiana całego oznakowania pionowego i poziomego w obrębie pętli i skrzyżowania z ul. Fieldorfa-Nila
- połączenie węzła przesiadkowego z ścieżką rowerową przebiegającą wzdłuż Promenady Niemena – przebudowa schodów terenowych na rzecz pochylni
- przebudowa deptaka pieszo-rowerowego Promenady Niemena na podstawie opracowania „Przebudowa Promenady Czesława Niemena - odcinek od ul. Kiedrzyńskiej do Brzeźnickiej”
- istniejąca droga rowerowa od północnej strony promenady ma zostać przeznaczona na ciąg pieszy z dopuszczeniem ograniczonego, spowolnionego ruchu rowerowego
- główna droga rowerowa zostanie przeprowadzona po stronie południowej wśród istniejącej zieleni z uwzględnieniem obecnego zagospodarowania
- wymiana nawierzchni głównego deptaka oraz mała architektura: ławki, pojemniki na odpady, tablice informacyjne oraz nowe oświetlenie
- pozostawienie zieleni istniejącej z założeniem przeprowadzenia prac porządkujących i nowych nasadzeń
- połączenie drogi rowerowej wzdłuż promenady z istniejącym układem drogowym przy rondzie w ciągu ul. Kiedrzyńskiej.
Plac Rady Europy
Projekt zakłada zachowanie istniejącej pergoli obrośniętej zielenią i zastosowanie bardziej swobodnej kompozycji, z większymi plamami zieleni (zarówno niskiej, jak i wysokiej). Ważnym komponentem przestrzennym jest tu fontanna, wokół której powstałaby ławka w formie symbolu Rady Europy, czyli litery „e” oraz 12 wodotrysków i podświetleń fontanny nawiązujących do 12 gwiazdek flagi europejskiej. W tej koncepcji wprowadza się też oczywiście dodatkowe miejsca siedzące i inne elementy małej architektury, także te związane z komunikacyjną funkcją placu i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego. Zasadniczym założeniem jest m.in. wymiana nawierzchni placu (wielkoformatowe płyty betonowe), montaż nowego oświetlenia i podświetlenia iluminacyjnego, pozostawienie połączenia placu z przystankiem tramwajowym oraz ciągiem pieszym schodami terenowymi oraz bezpośrednimi wejściami - łagodnymi pochylniami dla osób z niepełnosprawnościami i rowerzystów, a także montaż instalacji podświetlającej mural oraz monitoringu.
Gościnna-Przyjemna
Zakres:
- pętla autobusowa z nowym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych z podgrzewanym lustrem drogowym
- przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów (ruch sterowany sygnalizacją świetlną) w ul. Gościnnej na wysokości pętli autobusowej
- budowa infrastruktury komunikacyjnej na terenie pętli, w tym ciągów pieszych i samochodowych, placu postojowego, peronów przystankowych (nawierzchnia pętli bitumiczna, nawierzchnia peronów betonowa kostka)
- 1 peron dla wysiadających pasażerów z małą architekturą : ławka , kosz na śmieci, podświetlana gablota informacyjna, w pobliżu wiata rowerowa na 20-30 rowerów oraz miejsce dla e-hulanóg i rowerów miejskich
- miejsce na postój dla autobusów i w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP
- informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a
- parking dostępny bezpłatnie dla korzystających z komunikacji miejski z 33 miejscami postojowymi w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny.
Źródło: UM