Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest przygotowany do obsługi świadczenia interwencyjnego. Jest to wsparcie finansowe dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Wnioski można składać od 5 października przez internet, w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia interwencyjnego. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
- Obsługiwane przez ZUS świadczenie przeznaczone jest dla
przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na 16 września 2024 r.
Kierowane jest zarówno do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych jak i jednostek
organizacyjnych niebędących osobą prawną (której odrębna ustawa przyznaje
zdolność prawną) – mówi Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w
województwie śląskim.
Świadczenie interwencyjne będzie przyznawane po złożeniu, przygotowanego przez ZUS, wniosku RSI - "Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi".
- Świadczenie przysługuje co do zasady w wysokości wskazanej
przez przedsiębiorcę we wniosku. Przedsiębiorca otrzyma świadczenie po
spełnieniu warunków: jeśli bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę
materialną uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności, jeśli zobowiąże
się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od
dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz jeśli zobowiąże się do
utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.