Rada Miasta przyjęła stanowisko w sprawie zachowania odrębności Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie w strukturze PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W sprawie interweniował też prezydent Częstochowy.
Stanowisko zostało podjęte w związku z zaplanowaną restrukturyzacją Polskich Linii Kolejowych S.A., polegającą m.in. na integracji wybranych zakładów linii kolejowych. Zgodnie z tymi planami autonomiczny dotychczas Zakład Linii Kolejowych w Częstochowie miałby zostać włączony do Zakładu w Sosnowcu.
W stanowisku przyjętym na sesji 23 października czytamy:
Rada Miasta Częstochowy wyraża głębokie zaniepokojenie dotyczące włączenia Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie do Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu w ramach struktur organizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dalej: (PKP PLK S.A).
Wnosimy o natychmiastowe wstrzymanie procesu konsolidacji oraz ponowne przeanalizowanie zasadności i skutków tej zmiany z uwzględnieniem interesu lokalnych społeczności, pracowników oraz efektywności operacyjnej PKP PLK S.A.
Region częstochowski związany jest z kolejnictwem już od momentu powstania linii warszawsko – wiedeńskiej. Miasto Częstochowa od dekad pełni istotną rolę w systemie kolejowym Polski będąc ważnym węzłem: komunikacyjnym, turystycznym, pielgrzymkowym, logistycznym i technicznym. Obecność siedziby Zakładu Linii Kolejowych w mieście ma kluczowe znaczenie dla lokalnej gospodarki, zatrudnienia oraz dostępności usług transportowych dla mieszkańców i przedsiębiorców. Zakład zatrudniając ponad 1100 pracowników przyczynia się do tworzenia i rozwoju lokalnych więzi społecznych i poprawy warunków życia dużej grupy mieszkańców miasta i jego okolic.
Centralizacja struktur w regionie będzie prowadziła do przeniesienia kluczowych funkcji do Sosnowca, osłabiając znaczenie Częstochowy w systemie kolejowym. Decyzje będą podejmowane z dala od lokalnych potrzeb i realiów. To może wpłynąć negatywnie na jakość obsługi pasażerów oraz należyte utrzymanie i zabezpieczenie infrastruktury kolejowej, obsługiwanej obecnie przez Zakład Linii Kolejowych w Częstochowie.
W sytuacjach zagrożenia Centrum Zarządzania Kryzysowego i Zakład Linii Kolejowych w Częstochowie umożliwia szybką i bezpośrednią reakcję na zdarzenia kryzysowe w mieście i okolicach. Przeniesienie siedziby do odległego Sosnowca w wyniku połączenia zakładów ograniczy efektywność zarządzania bezpieczeństwem, utrudniając sprawne działania antykryzysowe.
Zmiana struktury organizacyjnej PKP PLK S.A. w regionie częstochowskim jest ekonomicznie bezzasadna, gdyż zostały już poniesione środki finansowe na wyremontowanie siedziby zakładu, a obecnie trwa przebudowa dworca PKP w Częstochowie i są rozpoczęte inwestycje w ramach KPO.
Rada Miasta Częstochowy wyraża stanowczy sprzeciw wobec planów łączenia zakładów kolejowych z innymi podmiotami gospodarczymi, które mogą prowadzić do ograniczenia działalności kolejowej w Częstochowie i zagrożenia dla stabilności zatrudnienia w regionie.
Likwidacja miejsc pracy w obszarze częstochowskim nie tylko pogłębi problemy społeczne i gospodarcze regionu, ale również może negatywnie wpłynąć na jakość usług transportowych.
Rada Miasta apeluje o zachowanie autonomii i funkcjonalności struktur PKP PLK S.A. w Częstochowie, a także o zaniechanie działań prowadzących do marginalizacji roli miasta w systemie kolejowym poprzez włączenie częstochowskiego zakładu do innego zakładu.
Apelujemy o podjęcie wszelkich starań mających na celu zaprzestanie likwidacji Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie, w tym o ochronę miejsc pracy i kapitału zakładu.
Apelujemy o przeprowadzenie transparentnego dialogu ze stroną społeczną, samorządem lokalnym oraz przedstawicielami pracowników. Brak dialogu obniża zaufanie do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rada Miasta Częstochowy deklaruje gotowość do współpracy z wszystkimi zainteresowanymi stronami w celu wypracowania rozwiązań, które pozwolą na zachowanie stabilności zatrudnienia oraz dalszy rozwój sektora kolejowego w regionie.
Stanowisko kierowane jest do Rządu RP, częstochowskich parlamentarzystów, Wojewody Śląskiego oraz zarządu i rady nadzorczej PKP PLK.
Wcześniej pismo do władz PLK, Ministra oraz Wiceministra Infrastruktury (odpowiedzialnego za kolejnictwo) a także posłów i senatorów okręgu częstochowskiego wystosował także prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Oprócz argumentów podnoszonych przez Radę Miasta pisał w nim, że likwidacja lokalnego zakładu PLK byłaby wątpliwa z punktu widzenia równowagi rozwojowej regionu oraz oznaczałaby marginalizację dobrze funkcjonującego ośrodka o bogatych tradycjach kolejowych. Z jego perspektywy utrzymanie lokalnych struktur PLK w północnej części regionu ma kluczowe znaczenie nie tylko dla samej Częstochowy, ale również dla sąsiednich powiatów i gmin. To właśnie ten obszar odpowiada za obsługę i eksploatację odcinków o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym – w tym połączeń z województwem małopolskim.
Centralizacja decyzji w ramach jednej jednostki, oddalonej geograficznie i administracyjnie, może utrudnić sprawną koordynację działań oraz bieżące reagowanie na potrzeby mieszkańców. Zaapelował zatem o ponowne przeanalizowanie planów restrukturyzacyjnych oraz utrzymanie w północnej części województwa śląskiego samodzielnej jednostki PKP PLK, odpowiedzialnej za utrzymanie i rozwój infrastruktury kolejowej.
W trakcie niedawnej wizyty w Częstochowie (22 X) Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak broniąc koncepcji restrukturyzacji PLK, zadeklarował jednak ponowną analizę zasadności włączenia Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie – w strukturę ZLK w Sosnowcu.
Źródło: UM
