W niedzielę 18 lipca zainaugurowany zostanie obóz 7. edycji programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP dla młodzieży utalentowanej w obszarze nauk ścisłych i przyrodniczych.
Wśród zakwalifikowanych do niego 50 nastolatków znalazło się 5 uczniów ze Śląska: Jakub Hilus (Mysłowice), Mateusz Jarek (Łazisk Górny), Nikodem Nokielski (Strzebiń), Aleksandra Pawlik (Goląsza Dolna) i Amelia Rucińska (Siemianowice Śląskie).
Wypełniony zajęciami naukowymi i integracyjnymi obóz potrwa do 30 lipca i odbędzie się w formie zdalnej. Jego program skupia się na czterech obszarach nauki, które zgłębiają uczniowie z całej Polski w wieku 14-19 lat podzieleni na następujące grupy: chemia i biochemia, medycyna i nauki medyczne, inżynieria i robotyka, fizyka i nowe technologie.
Niezmiennie organizator obozu – Fundacja Adamed kładzie przede wszystkim nacisk na praktyczne zastosowanie nowo zdobytej wiedzy. Dlatego też najwięcej czasu zostanie poświęconego na warsztaty i zajęcia praktyczne, możliwe do przeprowadzenia również online. W trakcie obozu uczestnicy będą m.in. uczyć się w praktyce programowania robotów oraz poznawać podstawy uczenia maszynowego. Przyszli adepci medycyny spróbują swoich sił w szyciu chirurgicznym, a uzdolnieni chemicy przeprowadzą samodzielnie eksperymenty z udostępnionymi im odczynnikami.
Oprócz zajęć w czterech grupach tematycznych uczniowie wezmą udział w wykładach i zdalnych laboratoriach przeprowadzonych przez wykładowców Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Poznają na nich takie zagadnienia jak: metody przygotowania żywności dla kosmonautów, zastosowanie druku 3D w produkcji żywności czy wykorzystanie w tym przemyśle ultradźwięków i pulsacyjnego pola elektrycznego.
Narzędzia online i laboratoria w paczce
Uczestnicy obozu, dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznymi i organizacyjnym, mimo dzielącej ich odległości będą aktywnie współpracować, wykonywać eksperymenty, wspólnie programować czy ćwiczyć szycie chirurgiczne. Wykorzystają do tego celu bogate zestawy pomocy naukowych, m.in. odczynników chemicznych, nici i igieł chirurgicznych oraz programowalnych robotów. Nie zabraknie również okazji do poznania oprogramowania używanego przez naukowców w codziennej pracy.
Istotnym aspektem obozu ADAMED SmartUP jest jego walor integracyjny. Poza codziennymi tematycznymi blokami zajęciowymi, uczestnicy wezmą udział we wspólnych wykładach, np. dotyczących uczenia maszynowego czy możliwości zastosowania rezonansu magnetycznego w badaniach naukowych. Okazję do bliższego poznania będą mieli także podczas warsztatów pozanaukowych (dot. wystąpień publicznych i fotografii) czy konkursów i spotkań organizowanych w czasie wolnym.
– Przez ostatnie kilkanaście miesięcy nabraliśmy dużego doświadczenia w obszarze nauki zdalnej. Nasi zeszłoroczni absolwenci dowiedli także, że taka forma kontaktu nie stoi na przeszkodzie bliższemu poznaniu się i wspólnemu odpoczynkowy po części merytorycznej zajęć – zapewnia Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.
Liderzy innowacji z woj. sląskiego
W obozie weźmie udział50 uczniów, wyłonionych w wieloetapowej rekrutacji, która rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku od edukacyjnej gry online. Przepustką do kolejnego etapu kwalifikacji było uzyskanie odpowiednio wysokiej liczby punktów. Następnie uczniowie w formularzu aplikacyjnym przedstawiali swoje osiągnięcia edukacyjne i motywacje do nauki. Finalnie uczestników obozu wyłoniono po przeprowadzeniu ok. 100 rozmów kwalifikacyjnych z Radą Naukową programu.
Wśród obozowiczów są nastolatkowie z prawie 40 miast w Polsce. Wśród nich jest troje uczniów z III LO im. Adama Mickiewicza w Katowicach: Jakub Hilus z Mysłowic, Aleksandra Pawlik z Goląszy Dolnej i Amelia Rucińska z Siemianowic Śląskich. Jakub jest m.in. finalistą konkursu kreatywności „Odyseja umysłu”, a także szachistą oraz klarnecistą. Aleksandra brała udział w II etapie Olimpiady Statystycznej oraz w projektach z obszaru debatowania (Europejski Parlament Młodzieży, Model ONZ dla młodzieży). Amelia poza naukami ścisłymi i przyrodniczymi zgłębia tajniki języka francuskiego oraz programowania (zajęła 2. miejsce w konkursie IT Girls Revolution Academy). Ze Śląska w obozie udział weźmie także Mateusz Jarek z Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Gliwicach (laureat wojewódzkich konkursów z fizyki i matematyki, uczestnik Akademii Młodych Programistów oraz zastępowy w 7. Harcerskiej Drużyny Spadochronowej) oraz Nikodem Nokielski z Technikum nr. 4 w Tarnowskich Górach (judoka, zafascynowany inżynierią oraz językiem i kulturą szwedzką)
– Uczestnicy programu ADAMED SmartUP to grupa osób, które nie potrafią stać w miejscu. Angażują się w różnorodne inicjatywy naukowe, artystyczne i społeczne. Łączy ich przede wszystkim dążenie do samorozwoju oraz umiejętność analitycznego myślenia, kompleksowego rozwiązywania problemów i krytycznego podejścia do nich. Mamy ambicję pomagać naszym uczestnikom tak, by w przyszłości mogli z sukcesem wykorzystać swoje zdolności do wsparcia innowacyjności polskiej nauki i gospodarki – podkreśla Martyna Strupczewska.
Wsparcie w nauce i stypendia