JERZY GABLENZ ODKRYWANY NA NOWO
CZARAKCZIEW/KOWAL DUO:
Paweł Czarakcziew – wiolonczela, Piotr Kowal - fortepian
Jerzy Gablenz (1888-1937) - Jak zorza płoną twe usta (arr. Paweł Czarakcziew); We świąteczne popołudnie (arr. Paweł Czarakcziew); Tyle miłości przebolało we mnie (arr. Paweł Czarakcziew)
Jerzy Gablenz (1888-1937) - Sonata op. 15 na wiolonczelę i fortepian
Czarakcziew / Kowal Duo zaprezentuje Sonatę op. 15 na wiolonczelę i fortepian oraz autorskie transkrypcje trzech pieśni - muzyczne wspomnienia romantyzmu, skomponowane na początku XX wieku. Rzadko wykonywane kompozycje są świadectwem pasji i talentu Jerzego Gablenza, którego codziennością było prowadzenie fabryki musztardy i octu na krakowskim Zwierzyńcu. Zginął tragicznie w katastrofie samolotowej koło Piaseczna, lecąc z Krakowa do Warszawy właśnie w interesach swojej fabryki.
Czarakcziew/Kowal Duo to zespół związany z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, specjalizujący się w poszukiwaniu wybitnej, ale nieznanej muzyki XX i XXI wieku. Paweł Czarakcziew i Piotr Kowal są laureatami międzynarodowych konkursów wiolonczelowych i pianistycznych, aktywnie koncertują solowo i kameralnie.
Jerzy Gablenz był z urodzenia krakowianinem i w mieście tym spędził całe życie. Ukończył wydział prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim, zaś studia muzyczne odbywał pod kierunkiem organisty katedry wawelskiej Walentego Deca, następnie u Władysława Żeleńskiego i Feliksa Nowowiejskiego. Grał na fortepianie, organach, wiolonczeli oraz - ze szczególnym upodobaniem - na flecie; jako flecista też brał udział w koncertach kameralnych i symfonicznych, występował nadto niejednokrotnie jako dyrygent. Będąc właścicielem dobrze prosperującej fabryki nie traktował muzyki jako głównego zawodu, doszedł jednak w tej dziedzinie do bardzo poważnych rezultatów. Styl kompozycji Gablenza określić można jako postromantyczny, zbliżający się w pewnych epizodach do impresjonizmu. Na uwagę zasługuje tu bogata, barwna i efektowna instrumentacja. Jest Gablenz autorem m. in.: dwóch symfonii, szeregu poematów symfonicznych (wśród nich świetna "Legenda o Turbaczu" oraz "Zaczarowane jezioro"), koncertu fortepianowego, blisko 70 pieśni, opery "Zaczarowane koło", a także interesującej nowej orkiestracji Moniuszkowskiego "Strasznego dworu". Zginął tragicznie w katastrofie samolotowej koło Piaseczna, lecąc z Krakowa do Warszawy w interesach swojej fabryki.
[źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997]
Bilety: 15 zł do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie https://www.filharmonia.com.pl
Zespół LABORATORIUM w składzie:
Grupa Laboratorium powstała w 1970 roku. Zespół założyli Janusz Grzywacz, Mietek Górka i Marek Stryszowski, a po chwili skład uzupełnili flecista Wacek Łoziński i basista „Mundek” Mąciwoda. Od tej chwili zaczęła się półprofesjonalna, a później profesjonalna kariera zespołu.
Na festiwalach „posypały” się nagrody i wyróżnienia. Zespół wygrał krakowską Gitariadę, festiwal Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu oraz został laureatem jakże ważnego festiwalu Jazz nad Odrą (1972 – II miejsce, 1973 – I miejsce).
Laboratorium zaczęło otrzymywać bardzo poważne propozycje fonograficzne i koncertowe. Już na pierwszej płycie z cyklu Biały Kruk Czarnego Krążka gościnnie zagrał Zbigniew Seifert. Po nawiązaniu współpracy ze szwajcarską firmą impresaryjną i fonograficzną Face Music, ilość koncertów festiwalowych i klubowych znacznie wzrosła. W 1976 roku Marek Stryszowski zostaje laureatem Grand Prix oraz nagrody publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Lublinie. W efekcie wraz z zespołem zostaje zaproszony przez hinduskiego organizatora na festiwale Jazz Yatra w Bombaju, Kalkuta Jazz Festiwal oraz klika dodatkowych koncertów w Indiach. Wspaniałą opinię o „Laborce” wyraził jeden z najbardziej uznanych dziennikarzy oraz propagator muzyki jazzowej Willis Conover z Głosu Ameryki, który stwierdził w jednym z wywiadów, że Laboratorium to najlepszy zespół jazz-rockowy w Europie. I za taki był uznawany przez fanów i większość krytyków zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Generalnie cała dekada lat 70., aż do zawieszenia działalności w roku 1988, to niekończące się trasy koncertowe Laboratorium, a także kolejne wydawnictwa płytowe (9 płyt LP). Impulsem do wznowienia działalności zespołu było wydanie 10-cio płytowego box-u (CD) pn. „Laboratorium Antology 1971 – 1988 Nagrania wszystkie, no… prawie wszystkie”. Ogromne zainteresowanie towarzyszące temu wydarzeniu i liczne „namowy” fanów i organizatorów koncertów doprowadziło do drugiego życia grupy Laboratorium.
I, jak za dawnych lat, „Laborka” znów zaczęła grać…
Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 30 zł (UTW) do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie https://www.filharmonia.com.pl
Koncertowa zapowiedź świątecznej atmosfery, popularne zimowe piosenki i kolędy w jazzowo-symfonicznych aranżacjach Wojtka Wachułki i Tomasza Chmiela dopełnione charyzmatycznym wokalem aktorki Hanny Zbyryt.
Bilety: 55 zł (normalny), 45 zł (ulgowy), 25 zł (UTW) do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie https://www.filharmonia.com.pl
Jerzy Gablenz (1888-1937) - Jak zorza płoną twe usta (arr. Paweł Czarakcziew); We świąteczne popołudnie (arr. Paweł Czarakcziew); Tyle miłości przebolało we mnie (arr. Paweł Czarakcziew)
Jerzy Gablenz (1888-1937) - Sonata op. 15 na wiolonczelę i fortepian
Czarakcziew / Kowal Duo zaprezentuje Sonatę op. 15 na wiolonczelę i fortepian oraz autorskie transkrypcje trzech pieśni - muzyczne wspomnienia romantyzmu, skomponowane na początku XX wieku. Rzadko wykonywane kompozycje są świadectwem pasji i talentu Jerzego Gablenza, którego codziennością było prowadzenie fabryki musztardy i octu na krakowskim Zwierzyńcu. Zginął tragicznie w katastrofie samolotowej koło Piaseczna, lecąc z Krakowa do Warszawy właśnie w interesach swojej fabryki.
Czarakcziew/Kowal Duo to zespół związany z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, specjalizujący się w poszukiwaniu wybitnej, ale nieznanej muzyki XX i XXI wieku. Paweł Czarakcziew i Piotr Kowal są laureatami międzynarodowych konkursów wiolonczelowych i pianistycznych, aktywnie koncertują solowo i kameralnie.
Jerzy Gablenz był z urodzenia krakowianinem i w mieście tym spędził całe życie. Ukończył wydział prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim, zaś studia muzyczne odbywał pod kierunkiem organisty katedry wawelskiej Walentego Deca, następnie u Władysława Żeleńskiego i Feliksa Nowowiejskiego. Grał na fortepianie, organach, wiolonczeli oraz - ze szczególnym upodobaniem - na flecie; jako flecista też brał udział w koncertach kameralnych i symfonicznych, występował nadto niejednokrotnie jako dyrygent. Będąc właścicielem dobrze prosperującej fabryki nie traktował muzyki jako głównego zawodu, doszedł jednak w tej dziedzinie do bardzo poważnych rezultatów. Styl kompozycji Gablenza określić można jako postromantyczny, zbliżający się w pewnych epizodach do impresjonizmu. Na uwagę zasługuje tu bogata, barwna i efektowna instrumentacja. Jest Gablenz autorem m. in.: dwóch symfonii, szeregu poematów symfonicznych (wśród nich świetna "Legenda o Turbaczu" oraz "Zaczarowane jezioro"), koncertu fortepianowego, blisko 70 pieśni, opery "Zaczarowane koło", a także interesującej nowej orkiestracji Moniuszkowskiego "Strasznego dworu". Zginął tragicznie w katastrofie samolotowej koło Piaseczna, lecąc z Krakowa do Warszawy w interesach swojej fabryki.
[źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997]
Bilety: 15 zł do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie https://www.filharmonia.com.pl
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
- Adam Klocek - dyrygent
Zespół LABORATORIUM w składzie:
- Janusz Grzywacz (instrumenty klawiszowe, lider)
- Marek Stryszowski (saksofony, wokal)
- Krzysztof Ścierański (gitara basowa)
- Marek Raduli (gitara)
- Marcin Ścierański (perkusja)
Grupa Laboratorium powstała w 1970 roku. Zespół założyli Janusz Grzywacz, Mietek Górka i Marek Stryszowski, a po chwili skład uzupełnili flecista Wacek Łoziński i basista „Mundek” Mąciwoda. Od tej chwili zaczęła się półprofesjonalna, a później profesjonalna kariera zespołu.
Na festiwalach „posypały” się nagrody i wyróżnienia. Zespół wygrał krakowską Gitariadę, festiwal Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu oraz został laureatem jakże ważnego festiwalu Jazz nad Odrą (1972 – II miejsce, 1973 – I miejsce).
Laboratorium zaczęło otrzymywać bardzo poważne propozycje fonograficzne i koncertowe. Już na pierwszej płycie z cyklu Biały Kruk Czarnego Krążka gościnnie zagrał Zbigniew Seifert. Po nawiązaniu współpracy ze szwajcarską firmą impresaryjną i fonograficzną Face Music, ilość koncertów festiwalowych i klubowych znacznie wzrosła. W 1976 roku Marek Stryszowski zostaje laureatem Grand Prix oraz nagrody publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Lublinie. W efekcie wraz z zespołem zostaje zaproszony przez hinduskiego organizatora na festiwale Jazz Yatra w Bombaju, Kalkuta Jazz Festiwal oraz klika dodatkowych koncertów w Indiach. Wspaniałą opinię o „Laborce” wyraził jeden z najbardziej uznanych dziennikarzy oraz propagator muzyki jazzowej Willis Conover z Głosu Ameryki, który stwierdził w jednym z wywiadów, że Laboratorium to najlepszy zespół jazz-rockowy w Europie. I za taki był uznawany przez fanów i większość krytyków zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Generalnie cała dekada lat 70., aż do zawieszenia działalności w roku 1988, to niekończące się trasy koncertowe Laboratorium, a także kolejne wydawnictwa płytowe (9 płyt LP). Impulsem do wznowienia działalności zespołu było wydanie 10-cio płytowego box-u (CD) pn. „Laboratorium Antology 1971 – 1988 Nagrania wszystkie, no… prawie wszystkie”. Ogromne zainteresowanie towarzyszące temu wydarzeniu i liczne „namowy” fanów i organizatorów koncertów doprowadziło do drugiego życia grupy Laboratorium.
I, jak za dawnych lat, „Laborka” znów zaczęła grać…
Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 30 zł (UTW) do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie https://www.filharmonia.com.pl
- Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
- HANNA ZBYRYT - wokal
- Wojtek Wachułka - fortepian, aranżacje
- Adam Klocek - dyrygent
Koncertowa zapowiedź świątecznej atmosfery, popularne zimowe piosenki i kolędy w jazzowo-symfonicznych aranżacjach Wojtka Wachułki i Tomasza Chmiela dopełnione charyzmatycznym wokalem aktorki Hanny Zbyryt.
Bilety: 55 zł (normalny), 45 zł (ulgowy), 25 zł (UTW) do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie https://www.filharmonia.com.pl
Zapraszamy: www.Czest.Info