Do 16 marca przedsiębiorcy, którym ubiegłoroczna powódź uniemożliwiła prowadzenie działalności gospodarczej, mogą składać wnioski o świadczenie interwencyjne. Do tej pory ZUS wypłacił ponad 180 mln zł w ramach świadczenia interwencyjnego.
- Od 5 października
przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o
świadczenie interwencyjne. O świadczenie mogą ubiegać się także organizacje
pozarządowe lub podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, jak i
osoby prowadzące działalność rolniczą. Rolą tego świadczenia jest wsparcie
dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Analizę wniosków w tym zakresie
ZUS traktuje priorytetowo, aby środki finansowe jak najszybciej dotarły do
pracodawców poszkodowanych przez żywioł – mówi Beata Kopczyńska, regionalna
rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
- Sam fakt, że
przedsiębiorca czy podmiot prowadził działalność na obszarach dotkniętych
powodzią, nie oznacza automatycznie, że ma prawo do uzyskania pomocy finansowej
w ramach świadczenia interwencyjnego. Trzeba jeszcze spełnić określone w
przepisach warunki – podkreśla Beata Kopczyńska.
Wsparcie przysługuje
podmiotom, którzy prowadzili działalność na 16 września 2024 r. Przy czym jeśli w tym dniu działalność była
zawieszona, to warunek prowadzenia działalności ZUS uznaje za spełniony.
Warunek nie zostanie spełniony, jeżeli płatnik zaprzestał prowadzenia
działalności.
ZUS przyzna świadczenie interwencyjne (RSI) i przeleje pieniądze na konto bankowe poszkodowanego podmiotu, który:
·
poniósł
szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w
wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa lub organizacji albo
podmiotu albo gospodarstwa rolnego prowadzonego przez rolnika, niezbędnych do dalszego prowadzenia
działalności oraz
·
zobowiąże
się do prowadzenia działalności gospodarczej lub działalności pożytku
publicznego i innej działalności odpłatnej lub działalności rolniczej przez co
najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz
·
zobowiąże
się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia 16 września
2024 r. (w przypadku zawieszenia działalność, należy wznowić jej prowadzenie od
dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego). Celem świadczenia interwencyjnego
jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności, dlatego musi ona być aktywnie
prowadzona przez 6 miesięcy).
Jak złożyć wniosek
Osoby zainteresowane
świadczeniem mogą składać wniosek RSI w formie elektronicznej, korzystając ze
swojego profilu na platformie PUE/eZUS. W tym celu należy złożyć pismo ogólne
POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Wniosek można
także przekazać w formie papierowej do placówki ZUS.
Ile ZUS może wypłacić
- Wysokość świadczenia
oblicza się na podstawie liczby ubezpieczonych lub przychodu. Co do zasady,
świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku,
jednak nie może ono przekroczyć rzeczywistej wysokości poniesionej szkody. Maksymalna
kwota świadczenia, którą może przyznać i przekazać ZUS wynosi 1 mln zł. Co
ważne, wnioskodawca może sam wskazać, jak ustalić wysokość świadczenia –
wyjaśnia rzeczniczka.
Może to zrobić na dwa sposoby: jako iloczyn 16 tys. zł i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS, lub jako równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 r. oraz współczynnika 0,75.
Beata Kopczyńska regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim