78 kilometrów nowoczesnej trasy rowerowej, miejsca odpoczynku, rozwiązania proekologiczne i większe bezpieczeństwo – to efekt projektu przygotowanego w partnerstwie gmin, które razem sięgnęły po unijne fundusze.
Związek Gmin i Powiatów Subregionu Północnego Województwa Śląskiego uzyskał dofinansowanie na realizację projektu „Budowa trasy rowerowej na obszarze Subregionu Północnego Województwa Śląskiego oznaczonej symbolem 17” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027.
Wspólny projekt, wspólny sukces
To pierwsze tak duże przedsięwzięcie rowerowe w regionie, realizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Liderem projektu jest Związek Gmin i Powiatów Subregionu Północnego, a w działaniach uczestniczą gminy: Częstochowa, Kłomnice, Mstów, Olsztyn, Żarki i Niegowa.
Dzięki partnerstwu samorządy zdobyły dofinansowanie w wysokości 28,5 mln zł, przy całkowitej wartości inwestycji wynoszącej ponad 33,5 mln zł.
Rowerem wzdłuż Warty przez Jurę aż po Słowację
Projekt przewiduje powstanie 78,18 km ciągłej trasy rowerowej RTR17, w tym prawie 20 km nowych lub gruntownie zmodernizowanych odcinków zgodnych z Regionalną Polityką Rowerową Województwa Śląskiego.
Na terenie każdej gminy zaplanowano także Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR), a całość zostanie uzupełniona o udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i rozwiązania w językach obcych. Nasz odcinek subregionalny - (patrząc od północy) przebiegający przez Kłomnice, Mstów, Częstochowa, Olsztyn, Żarki i Niegowę - wpisze się w projekt w skali ogólnopolskiej (będzie miała status krajowej).
Trasa nr 17 przebiegać będzie głównie wzdłuż Warty (a później na południe do granicy ze Słowacją), obejmując województwa: śląskie, łódzkie, wielkopolskie i lubuskie.
Ekologia i bezpieczeństwo
Projekt nie ogranicza się do infrastruktury. W ramach realizacji zostaną wdrożone także działania proekologiczne: nasadzenia zieleni, budki lęgowe dla ptaków, zbiorniki na deszczówkę oraz oświetlenie solarne. Dodatkowo powstaną rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo uczestników ruchu – zwłaszcza rowerzystów i pieszych.
Edukacja i promocja
Oprócz budowy infrastruktury, Związek wraz z Częstochowską Organizacją Turystyczną przeprowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną. Jej celem będzie promocja transportu niskoemisyjnego i popularyzacja jazdy na rowerze jako bezpiecznej i ekologicznej alternatywy.
Inwestycja ma szansę stać się nową wizytówką turystyczną Subregionu Północnego, a przede wszystkim przykładem, że skuteczna współpraca samorządów przynosi wymierne korzyści dla mieszkańców i odwiedzających region.
Źródło: UM
Związek Gmin i Powiatów Subregionu Północnego Województwa Śląskiego uzyskał dofinansowanie na realizację projektu „Budowa trasy rowerowej na obszarze Subregionu Północnego Województwa Śląskiego oznaczonej symbolem 17” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027.
Wspólny projekt, wspólny sukces
To pierwsze tak duże przedsięwzięcie rowerowe w regionie, realizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Liderem projektu jest Związek Gmin i Powiatów Subregionu Północnego, a w działaniach uczestniczą gminy: Częstochowa, Kłomnice, Mstów, Olsztyn, Żarki i Niegowa.
Dzięki partnerstwu samorządy zdobyły dofinansowanie w wysokości 28,5 mln zł, przy całkowitej wartości inwestycji wynoszącej ponad 33,5 mln zł.
Rowerem wzdłuż Warty przez Jurę aż po Słowację
Projekt przewiduje powstanie 78,18 km ciągłej trasy rowerowej RTR17, w tym prawie 20 km nowych lub gruntownie zmodernizowanych odcinków zgodnych z Regionalną Polityką Rowerową Województwa Śląskiego.
Na terenie każdej gminy zaplanowano także Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR), a całość zostanie uzupełniona o udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i rozwiązania w językach obcych. Nasz odcinek subregionalny - (patrząc od północy) przebiegający przez Kłomnice, Mstów, Częstochowa, Olsztyn, Żarki i Niegowę - wpisze się w projekt w skali ogólnopolskiej (będzie miała status krajowej).
Trasa nr 17 przebiegać będzie głównie wzdłuż Warty (a później na południe do granicy ze Słowacją), obejmując województwa: śląskie, łódzkie, wielkopolskie i lubuskie.
Ekologia i bezpieczeństwo
Projekt nie ogranicza się do infrastruktury. W ramach realizacji zostaną wdrożone także działania proekologiczne: nasadzenia zieleni, budki lęgowe dla ptaków, zbiorniki na deszczówkę oraz oświetlenie solarne. Dodatkowo powstaną rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo uczestników ruchu – zwłaszcza rowerzystów i pieszych.
Edukacja i promocja
Oprócz budowy infrastruktury, Związek wraz z Częstochowską Organizacją Turystyczną przeprowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną. Jej celem będzie promocja transportu niskoemisyjnego i popularyzacja jazdy na rowerze jako bezpiecznej i ekologicznej alternatywy.
Inwestycja ma szansę stać się nową wizytówką turystyczną Subregionu Północnego, a przede wszystkim przykładem, że skuteczna współpraca samorządów przynosi wymierne korzyści dla mieszkańców i odwiedzających region.
Źródło: UM