Od
1 stycznia do ZUS wpłynęło ponad 298,3 tys. wniosków o rentę wdowią. Z danych
ZUS wynika, że najwięcej wniosków składanych jest u pracowników ZUS w salach
obsługi klientów (ponad 75 proc.
wszystkich wniosków), aż 91 proc. osób, którzy składają wnioski o rentę wdowią
to kobiety.
W
województwie śląskim złożono ponad 36,4 tys. wniosków o to świadczenie.
Najwięcej w Śląskim złożono wniosków w Oddziale ZUS w Sosnowcu –7135, a
najmniej w Oddziale ZUS w Bielsku – Białej – 4879. W pozostałych Oddziałach ZUS
w województwie śląskim liczba złożonych wniosków wygląda następująco: Oddział
ZUS w Chorzowie - 6 255, Oddział ZUS w Częstochowie - 5 407, Oddział
ZUS w Rybniku – 6202 i Oddział ZUS w Zabrzu – 6 555.
Zanim wypełnisz wniosek
– sprawdź czy masz prawo do dwóch świadczeń
-
Zanim klient złoży wniosek o rentę wdowią, powinien sprawdzić, czy ma prawo do
dwóch świadczeń: własnego (np. emerytury lub renty) oraz renty rodzinnej po
zmarłym współmałżonku. Jeżeli ma prawo tylko do jednego świadczenia, najpierw
powinien złożyć wniosek o drugie świadczenie: swoją emeryturę lub rentę albo
rentę rodzinną po współmałżonku. Renta wdowia jest połączeniem dwóch świadczeń,
a wnioskodawca sam wybiera wariant wypłaty (we wniosku): 100% renty rodzinnej i
15% własnego świadczenia albo 100% własnego świadczenia i 15% renty rodzinnej.
Jeżeli klient nie wie, który wariant będzie dla niego korzystny wówczas może
wskazać, by w pełnej wysokości (100%) było wypłacane wyższe świadczenie – informuje Beata Kopczyńska, regionalna
rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Wniosek
o rentę wdowią można złożyć również wtedy, gdy prawo do drugiego świadczenia
jest w trakcie ustalania. Chodzi na przykład o sytuację, gdy zainteresowana
osoba pobiera własną emeryturę i ma złożony wniosek do ZUS o rentę rodzinną po
zmarłym współmałżonku.
Przygotuj się do
wizyty w ZUS
-
Jeżeli klient będzie potrzebował wsparcia, pracownicy ZUS pomogą mu wypełnić
wniosek. W trakcie wizyty w placówce zapytają m.in. o: PESEL, datę śmierci
współmałżonka, po którym przysługuje renta rodzinna, a także o wspólność
małżeńską, czyli o to, czy małżonkowie prowadzili wspólne gospodarstwo domowe –
wyjaśnia rzeczniczka.
Na
wizytę w placówce ZUS wnioskodawca powinien wziąć ze sobą: dokument tożsamości
(dowód osobisty, paszport, może też okazać e-Dowód dostępny w aplikacji
mObywatel). Pracownik ZUS potwierdzi tożsamość i sprawdzi dane adresowe. Należy
też podać numer rachunku bankowego, na który ma być wypłacane świadczenie. Co
ważne, jeżeli do tej pory ZUS wypłacał świadczenie za pośrednictwem poczty, to
można pozostać przy tym sposobie lub zmienić sposób wypłaty świadczeń na
rachunek bankowy.
Jeżeli
klient ma ustalone prawo do renty rodzinnej oraz do własnego świadczenia, nie
musi załączać żadnych dokumentów do wniosku o rentę wdowią.
Jeśli
wnioskodawca ma wątpliwości, czy spełnia łącznie wszystkie warunki niezbędne do
otrzymania renty wdowiej może skorzystać ze specjalnej ankiety. Jest ona dostępna
na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl). Po wypełnieniu ankiety można też
skorzystać z kalkulatora do obliczenia szacunkowej wysokości renty wdowiej.