Inicjatywa była realizowana we współpracy ze Stowarzyszeniem Wspierania Działań Młodzieży Cz-Art w ramach programu Erasmus+ i skupiała się na rozwijaniu kompetencji młodzieży poprzez integrację nowoczesnych narzędzi edukacyjnych oraz pracy warsztatowej. Celem "Career Gardeners" jest wspieranie młodych ludzi w wyborze ścieżki zawodowej, która odpowiada ich osobistym wartościom oraz odpowiada na wyzwania współczesnego świata.
W ramach projektu uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza przez kilka tygodni zgłębiali Cele Zrównoważonego Rozwoju, jednocześnie analizując, jakie wartości są dla nich szczególnie ważne i w jaki sposób mogą one wpłynąć na wybór kariery zawodowej. Poznali sylwetki aktywistów działających w obszarach społecznych i środowiskowych, a także zastanawiali się, w jaki sposób sami mogą przyczynić się do zmiany świata na lepszy, niezależnie od tego, w jakiej branży zdecydują się w przyszłości pracować. Dzięki wykorzystaniu angażujących metod edukacji pozaformalnej (np. gier, odgrywania ról itp.) rozwijali kluczowe kompetencje miękkie, takie jak umiejętność współpracy, przedsiębiorczość, skuteczna komunikacja, rozwiązywanie konfliktów oraz radzenie sobie z wyzwaniami.
W ramach projektu uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza przez kilka tygodni zgłębiali Cele Zrównoważonego Rozwoju, jednocześnie analizując, jakie wartości są dla nich szczególnie ważne i w jaki sposób mogą one wpłynąć na wybór kariery zawodowej. Poznali sylwetki aktywistów działających w obszarach społecznych i środowiskowych, a także zastanawiali się, w jaki sposób sami mogą przyczynić się do zmiany świata na lepszy, niezależnie od tego, w jakiej branży zdecydują się w przyszłości pracować. Dzięki wykorzystaniu angażujących metod edukacji pozaformalnej (np. gier, odgrywania ról itp.) rozwijali kluczowe kompetencje miękkie, takie jak umiejętność współpracy, przedsiębiorczość, skuteczna komunikacja, rozwiązywanie konfliktów oraz radzenie sobie z wyzwaniami.
Dodatkowo, kierując się własnymi zainteresowaniami, tworzyli propozycje działań i mikroprojektów w obszarach takich jak kultura, zdrowie, edukacja oraz polityka społeczna - rzecz jasna - w odniesieniu do naszego miasta. Prace te były wsparte zarówno przez narzędzia udostępnione przez partnerów projektu na platformie, jak i bezpośrednią współpracę z nauczycielami oraz ekspertami.
Finałem projektu było środowe spotkanie „CzęstoCHOWA potencjał – zbierzmy go razem”, podczas którego został zaprezentowane efekty pracy młodzieży. Odbył się również panel dyskusyjny z udziałem ekspertów, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z realizacją przedsięwzięć służących zrównoważonemu rozwojowi Częstochowy w ważnych społecznie obszarach. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele władz miasta, w tym zastępca prezydenta Częstochowy Łukasz Pabiś, odpowiedzialny m.in. za sprawy częstochowskiej edukacji. W dyskusji brali udział także radni, pracownicy samorządowi, działacze, aktywiści i osoby zaangażowane w rozwój miasta. Debata z ich udziałem była dla młodzieży inspiracją do działania.
Projekt „Career Gardeners” to przykład nowoczesnego podejścia do edukacji, który w harmonijny sposób łączy rozwój osobisty młodzieży z odpowiedzialnością za przyszłość społeczeństwa i planety. Udział w projekcie miał poszerzyć horyzonty młodych ludzi, wzmocnić ich kompetencje społeczne oraz skłonić do głębszej refleksji nad własnym miejscem i odpowiedzialnością we współczesnym świecie.
- Wierzymy, że wchodząc w dorosłość i podejmując aktywność zawodową, uczestnicy nie zapomną, że niezależnie od obranej ścieżki kariery, mają do spełnienia ważną misję: budować świat sprawiedliwy, otwarty na różnorodność i inkluzywny, przyjazny zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska. Dziś i w przyszłości - komentują projekt organizatorki Ewa Jeziak ze Stowarzyszenia Wspierania Działań Młodzieży Cz-Art i Dagmara Stefańska z IV LO im. H. Sienkiewicza w Częstochowie, które prowadziły dyskusję.
Źródło: UM,