Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer telefonu lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów.
W ostatnich dniach ZUS otrzymuje od
klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii
Zakładu, tj. z numeru 22 560 16 00. Taki numer połączenia wyświetla się na
telefonie klienta, a podczas rozmowy osoba dzwoniąca łamaną polszczyzną pyta,
czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu
ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. - Prosimy nic takiego nie
potwierdzać. Przypominam, że konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta
na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, czy też zmiany numerów telefonów
używanych w komunikacji z bankami – przypomina Beata Kopczyńska, regionalny
rzecznik prasowy ZUS.
Zgodnie ze standardami ZUS w sytuacji kiedy
jest konieczność kontaktu pracownika Zakładu z klientem, konsultanci ZUS przedstawiają
się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną,
zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. - Nasze rozmowy mogą też dotyczyć
wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS
konkretną sprawą klienta. Nie zmieniamy tą drogą numeru telefonu służącego do
uwierzytelnienia klienta w systemie –
przestrzega rzeczniczka – Jeszcze raz prosimy klientów o czujność i rozwagę, by
nikomu nie udostępniać swoich danych do logowania na PUE ZUS.