Ubankowienie Polaków systematycznie rośnie. Obecnie około 75 proc. klientów ZUS otrzymuje świadczenia emerytalno-rentowe bezpośrednio na rachunek bankowy. Przelew emerytury na konto jest o wiele bezpieczniejsze niż pobieranie świadczeń w gotówce – przekonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Komenda Główna Policji.
Coraz więcej osób -
zarówno młodych jak również tych starszych - ma konto w banku, korzysta z kart
płatniczych oraz specjalnych aplikacji na telefony komórkowe. - Zakład
Ubezpieczeń Społecznych we współpracy z instytucjami finansowymi od wielu lat
zachęca świadczeniobiorców do korzystania z bezgotówkowych form wypłaty
świadczeń – podkreśla profesor Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych. Obecnie około 75 proc. klientów ZUS otrzymuje świadczenia
emerytalno-rentowe bezpośrednio na rachunek bankowy.
Ubankowienie seniorów
Można zauważyć, że od
kilkunastu lat wypłaty świadczeń na rachunki bankowe systematycznie rosną.
Jeszcze w 2005 roku było ich nieco ponad 40 proc., a w 2008 roku – połowa.
Finanse Polaków stają się coraz bardziej cyfrowe. Coraz częściej przelewy
robimy przez internet, a za zakupy płacimy kartą lub telefonem. Oznacza to
oszczędność czasu, większe bezpieczeństwo i wygodę.
Bezgotówkowa forma
wypłaty świadczeń jest formą bezpieczniejszą również w kontekście pandemii.
Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje obrót bezgotówkowy z uwagi na
zmniejszone ryzyko przenoszenia bakterii i wirusów. Na ubankowieniu zyskują
przede wszystkim seniorzy, bo przelew emerytury zwiększa ich bezpieczeństwo
finansowe, osobiste i zdrowotne, co jest szczególnie ważne właśnie teraz
Rekomendacje policji
Wypłata świadczeń na
rachunek bankowy ogranicza ryzyko kradzieży środków w wyniku oszustw znanych jako metoda „na
wnuczka” czy „na policjanta”. Gotówka dostarczana bezpośrednio do domu, w
pełnej wysokości, naraża seniorów na niebezpieczeństwo kradzieży lub oszustwa.
- Jest bezpieczniej,
gdy nie trzymamy gotówki w domu. Również nie nosząc jej przy sobie, a płacąc w
sklepie kartą zmniejszamy ryzyko, że ktoś nam te pieniądze ukradnie - przestrzega
insp. Mariusz Ciarka, Rzecznik Komendanta Głównego Policji.
Z policyjnych danych
wynika, że każdego roku tysiące starszych osób traci w wyniku różnych
przestępstw miliony złotych. Są to jednak tzw. przestępstwa stwierdzone,
wprowadzone do systemu i odpowiednio opisane. Rzeczywista skala problemu, a
także wartość strat mogą być znacznie wyższe.
- Oszuści wykorzystują
łatwowierność, brak czujności, a także dobre serce i chęć pomocy. Osoby starsze
i samotne dają się oszukać, bo łakną kontaktu z drugim człowiekiem, chcą czuć
się potrzebne, a osoby podszywając się pod członków ich rodziny czy
funkcjonariuszy policji, doskonale to wykorzystują. Oszuści uczą się
wykorzystywać łatwowierność i brak czujności zwłaszcza starszych i samotnych
osób, grają na ich uczuciach i potrafią nimi manipulować. Przestępcy nie
ustępują w bezprawnych działaniach nawet w czasie pandemii. Jest to szczególnie
dotkliwe, ponieważ bardzo często seniorzy w ten sposób tracą oszczędności
całego życia – podkreśla insp. Mariusz Ciarka.
Równoległe prowadzenie
kampanii edukacyjnych i promocyjnych kierowanych zarówno do seniorów jak i do
osób aktywnych zawodowo na temat korzyści wynikających z korzystania z konta
płatniczego oraz dostępnych instrumentów płatniczych powinno wpłynąć na
podniesienie poziomu wiedzy dotyczących funkcjonowania usług i produktów
finansowych.
Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego