Po 24 marca 2023 r. elektroniczne zaświadczenia lekarskie (e-ZLA) będą przekazywane na profile płatników składek automatycznie utworzone przez ZUS, nawet jeśli płatnik nie dokończył procesu rejestracji. Od początku tego roku każdy przedsiębiorca, który opłaca składki na ubezpieczenia społeczne, ma obowiązek posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli płatnik sam nie
założył swojego profilu, ZUS zrobił to za niego. Warto pamiętać, że płatnik to
nie tylko przedsiębiorca, ale również np. rodzic zatrudniający nianię na umowie
uaktywniającej, duchowny, czy osoba, która podlega dobrowolnie ubezpieczeniom
emerytalnemu i rentowym lub jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu.
- Aby mieć dostęp do profilu, który
automatycznie został przez nas utworzony, płatnik składek musi dokończyć proces
rejestracji. Koniecznym będą do tego dane do logowania – login PUE oraz
jednorazowe hasło. Taką informację można uzyskać podczas wizyty w placówce ZUS
lub podczas e-wizyty (po potwierdzeniu swojej tożsamości). Następnie trzeba się
zalogować do PUE ZUS, ustawić nowe hasło i uzupełnić brakujące dane. Nie jest
to ani trudne, ani skomplikowane, a taki profil daje płatnikowi wiele możliwości
– wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa
śląskiego.
Dostęp do profilu jest
niezbędny, aby płatnik składek mógł np. zapoznać się z korespondencją z ZUS.
Dzięki temu będzie też miał na bieżąco informacje o zwolnieniach lekarskich
swoich pracowników.
Można udzielić pełnomocnictwa
Do obsługi swojego
profilu płatnika można udzielić pełnomocnictwa np. swojemu pracownikowi lub pracownikowi
biura rachunkowego. Aby upoważnić taką osobę do profilu płatnika na PUE ZUS,
trzeba udzielić jej pełnomocnictwa do załatwiania spraw w ZUS. Najlepiej
skorzystać z gotowego formularza PEL, który jest dostępny m.in na PUE ZUS.
Osoba upoważniona powinna mieć swoje - założone wcześniej - konto na PUE ZUS.
Płatnik składek, który
jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości
prawnej, musi działać przez ustawowych
lub statutowych przedstawicieli lub udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej.
- Jeżeli ktoś ma
trudności z założeniem profilu PUE, albo chciałby zapoznać się z jego
funkcjonalnością, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami na salach obsługi
klientów lub skorzystać z e-wizyty – podpowiada rzeczniczka.