środa, 10 sierpnia 2022

Przerwa w szkole, ale nie w nauce. Zdolni uczniowie z województwa śląskiego wzięli udział w 8. obozie ADAMED SmartUP

Już po raz ósmy młodzi entuzjaści nauk ścisłych i przyrodniczych wykorzystali wakacje, by rozwijać swoje pasje. W połowie lipca 50 uczestników tegorocznej edycji programu stypendialnego ADAMED SmartUP zjechało z całej Polski do Warszawy na dwutygodniowy obóz naukowy. Wśród nich znalazło się 7 uczniów z województwa śląskiego. 

Pod okiem naukowców poszerzyli swoją wiedzę, opanowali nowe umiejętności, a przy tym świetnie się bawili. 

Po raz pierwszy do polskich uczniów dołączyło troje laureatów wietnamskiej edycji programu.


Na właściwym kursie

Od ośmiu lat dla 50 najlepszych uczestników programu ADAMED SmartUP wakacje to czas intelektualnej przygody. Tak jak w poprzednich edycjach, podczas tegorocznego obozu młodzi badacze mieli okazję poznać tajniki pracy naukowca. 
Wśród nich znaleźli się Jakub Borowicz ze Złotego Potoku, Piotr Lorek z Cieszyna, Aleksandra Straś z Sosnowca, Maja Olma i Mikołaj Cichoń z Katowic, Emil Kielar z Bielska-Białej oraz Anna Olszak z Gliwic. 
Wraz z innymi uczestnikami pod okiem mentorów, którzy łączą ekspercką wiedzę z ogromną pasją, uczestnicy mogli rozwijać swoje zainteresowania w wybranej przez siebie grupie tematycznej. Tradycyjnie grupy były cztery, a program każdej z nich obfitował w praktyczne zajęcia, dające przedsmak kariery naukowej.

- Myślę, że po obozie zostaną ze mną wszystkie doświadczenia i nowa wiedza, którą tu zdobyłem, głównie z zakresu inżynierii lotniczej i robotyki. Zdobyłem też dużo informacji ze świata uniwersyteckiego np. gdzie można odbyć staż, który kierunek studiów warto wybrać. – mówi Emil Kielar z grupy z grupy inżynieria i robotyka, uczeń V Liceum Ogólnokształcącego w Bielsku-Białej.

W grupie chemia i biochemia można było m.in. poznać cykl życia wirusów i dowiedzieć się, jak teoretyczne koncepcje przekuwa się w rzeczywisty nowy lek. Członkowie grupy medycznej wprawiali się w szyciu chirurgicznym i zwalczaniu zakażeń bakteryjnych, ale też zyskali wiedzę o roli psychologii i etyki w medycynie. 
Sekcja inżynieryjno-robotyczna kilkukrotnie ruszyła w przestworza: na symulatorze lotu, podczas kursu obsługi dronów, a także w czasie spotkania z przedstawicielami koła astronautycznego. Czwarta grupa – fizyka i nowe technologie, w tym czasie zgłębiała zagadnienia krystalografii, fizyki kwantowej i statystycznej, a teorię weryfikowała eksperymentalnie w laboratorium.

- Poprzez program ADAMED SmartUP od lat popularyzujemy nauki ścisłe i przyrodnicze, a jednocześnie dajemy młodym uzdolnionym ludziom szansę na rozwój konkretnych zainteresowań i ukierunkowanie pasji. Chcemy, by zdobyte doświadczenie było jak najbliższe temu z rzeczywistego świata nauki, i to tej na najwyższym poziomie – wskazuje Martyna Strupczewska, Kierowniczka programu ADAMED SmartUP.

Wyjątkowy program dla wyjątkowych uczniów

W nauce, tak jak w innych obszarach życia, kluczowe znaczenie mają relacje międzyludzkie. Dlatego od pierwszej edycji nieodzownym elementem obozu ADAMED SmartUP jest jego wymiar integracyjny. Oprócz rozwoju talentów uczestnicy uczą się współpracy w grupie i poznają osoby o podobnych zainteresowaniach. W tym roku oprócz koleżanek i kolegów z Polski mogli też spotkać troje rówieśników z Wietnamu. Goście z Azji to laureaci wietnamskiej edycji ADAMED SmartUP, realizowanej od 2019 r. we współpracy ze Szkołą Średnią im. Przyjaźni Polsko-Wietnamskiej w Hanoi.
 - Inżynieria lotnicza to moja nowa pasja, zaszczepiona podczas obozu. Wcześniej nie miałam z tym kontaktu ani nie znałam kogoś, kto mógłby mnie wprowadzić w ten obszar nauki. Podczas obozu byłam w pokoju z dziewczyną, która jest zapaloną lotniczką – opowiada Anna Olszak z grupy inżynieria i robotyka, uczennica Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Gliwicach.

Koniec obozu to jednak nie koniec emocji. 

We wrześniu 50 uczestników 8. edycji spotka się na Gali finałowej, w trakcie której poznamy nazwiska 10 laureatów. W ramach nagrody czeka na nich program indywidualnych konsultacji edukacyjnych. Po roku trójka najlepszych z najlepszych otrzyma stypendium finansowe na dalszą realizację naukowych pasji.
 - Wieloetapowa formuła programu pozwala maksymalnie rozwinąć potencjał naszych fantastycznych uczestników. Jednak, by zostać laureatem czy otrzymać stypendium, nie wystarczy sam talent. Należy wykazać się pomysłowością, wytrwałością i zdeterminowaniem, a także umiejętnościami pracy w grupie. To dzięki kilkuetapowej rekrutacji mamy pewność, że nasze wsparcie trafia do właściwych osób – podkreśla Martyna Strupczewska.

**
8. edycja ADAMED SmartUP została objęta do tej pory honorowymi patronatami m.in. przez Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Rozwoju i Technologii, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Instytutu Badań Edukacyjnych, Narodowego Centrum Nauki, Polskiej Akademii Nauk, Politechniki Śląskiej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Morskiej w Szczecinie.

Jak prawidłowo utylizować niestandardowe odpady?

 W mieszkaniach, domach i zakładach pracy produkujemy odpady różnego typu.  Nie wszystkie z nich nadają się do standardowej utylizacji, czyl...