Trzecia, największa inwestycja drogowa realizowana aktualnie na terenie naszego miasta w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie czyli przedłużenie ul. Korfantego do ul. Bugajskiej wchodzi w kolejne fazy. Istotnym i dosyć spektakularnym momentem budowy jest proces nasuwania obiektu mostowego na przerwę w nasypie kolejowym i technologiczne zintegrowanie go z infrastrukturą PKP. Z uwagi na ten etap w okresie 4-17 września zawieszony został ruch pociągów na trasie kolejowej Częstochowa-Kielce (funkcjonuje komunikacja zastępcza).
W czwartkowe popołudnie rozpoczął się skomplikowany proces przemieszczenia powstałego na terenie budowy obiektu w docelowe miejsce. Odbywa się to metodą ślizgową za pomocą systemu siłowników hydraulicznych. Obiekt przesuwa się z prędkością ok. 1,5 m na godzinę. W ciągu kilkudziesięciu kolejnych godzin ważący niespełna 2 tys. ton kolos powinien skończyć swoją 68 metrową podróż, bo w takiej odległości od nasypu została wykonana konstrukcja obiektu na specjalnie przygotowanym do tego celu stanowisku prefabrykacji. Konstrukcja oporowa została zamontowana na torze ślizgowym wraz z zestawem hydraulicznym. Siła pchająca została przekazana na konstrukcję betonową wiaduktu za pomocą specjalnie wykonanych odbojów, które mają za zadanie rozproszenie sił na większą powierzchnię konstrukcji.
Początek tego skomplikowanego procesu wraz z przedstawicielami firmy wykonawcy i częstochowskiego MZD obserwował w czwartek na placu budowy prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.
Inwestycja - po zakończeniu - lepiej skomunikuje miasto z DK-46 (na wylocie w kierunku Olsztyna) oraz poprawi obsługę terenów inwestycyjnych odciążając jednocześnie aleję Pokoju. Powstanie też wygodne połączenie rowerowe z Olsztynem i jurajskimi terenami.
Budowa powinna zostać ukończona sporo przed terminem wynikającym z umowy, który przewidziano na jesień 2024 roku.
Zakres prac przy budowie przedłużenia ul. Korfantego do ul. Bugajskiej w Częstochowie obejmuje m.in.:
- wykonanie konstrukcji jezdni, poboczy, ciągów pieszo rowerowych, chodników, zatok autobusowych nowej drogi oraz przebudowywanych dróg towarzyszących w tym niezbędnych łączników i łącznic,
- budowę obiektu kolejowego relacji Częstochowa – Kielce,
- budowę obiektu drogowego w ciągu jednej z łącznic nad ciągiem pieszo – rowerowym
- budowę odwonienia
- przebudowę sieci: wodociągowej, gazowej itp.
- budowę pełnego oświetlenia drogowego
- przebudowę kanalizacji kablowej
- budowę kanału technologicznego”
- budowę infrastruktury przystankowej
- zagospodarowanie zieleni.
Realizacja zadania kosztuje 59 mln zł, z czego 30 mln zł stanowi dofinansowanie uzyskane przez miasto z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu, a pozostała kwota jest zabezpieczona ze środków własnych miasta. Wykonawcą prac jest firma Strabag.
Przepraszamy za utrudnienia!
Źródło: UM
W czwartkowe popołudnie rozpoczął się skomplikowany proces przemieszczenia powstałego na terenie budowy obiektu w docelowe miejsce. Odbywa się to metodą ślizgową za pomocą systemu siłowników hydraulicznych. Obiekt przesuwa się z prędkością ok. 1,5 m na godzinę. W ciągu kilkudziesięciu kolejnych godzin ważący niespełna 2 tys. ton kolos powinien skończyć swoją 68 metrową podróż, bo w takiej odległości od nasypu została wykonana konstrukcja obiektu na specjalnie przygotowanym do tego celu stanowisku prefabrykacji. Konstrukcja oporowa została zamontowana na torze ślizgowym wraz z zestawem hydraulicznym. Siła pchająca została przekazana na konstrukcję betonową wiaduktu za pomocą specjalnie wykonanych odbojów, które mają za zadanie rozproszenie sił na większą powierzchnię konstrukcji.
Początek tego skomplikowanego procesu wraz z przedstawicielami firmy wykonawcy i częstochowskiego MZD obserwował w czwartek na placu budowy prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.
Inwestycja - po zakończeniu - lepiej skomunikuje miasto z DK-46 (na wylocie w kierunku Olsztyna) oraz poprawi obsługę terenów inwestycyjnych odciążając jednocześnie aleję Pokoju. Powstanie też wygodne połączenie rowerowe z Olsztynem i jurajskimi terenami.
Budowa powinna zostać ukończona sporo przed terminem wynikającym z umowy, który przewidziano na jesień 2024 roku.
Zakres prac przy budowie przedłużenia ul. Korfantego do ul. Bugajskiej w Częstochowie obejmuje m.in.:
- wykonanie konstrukcji jezdni, poboczy, ciągów pieszo rowerowych, chodników, zatok autobusowych nowej drogi oraz przebudowywanych dróg towarzyszących w tym niezbędnych łączników i łącznic,
- budowę obiektu kolejowego relacji Częstochowa – Kielce,
- budowę obiektu drogowego w ciągu jednej z łącznic nad ciągiem pieszo – rowerowym
- budowę odwonienia
- przebudowę sieci: wodociągowej, gazowej itp.
- budowę pełnego oświetlenia drogowego
- przebudowę kanalizacji kablowej
- budowę kanału technologicznego”
- budowę infrastruktury przystankowej
- zagospodarowanie zieleni.
Realizacja zadania kosztuje 59 mln zł, z czego 30 mln zł stanowi dofinansowanie uzyskane przez miasto z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu, a pozostała kwota jest zabezpieczona ze środków własnych miasta. Wykonawcą prac jest firma Strabag.
Przepraszamy za utrudnienia!
Źródło: UM